Antonia Pup, președintele Consiliul Elevilor din România, elevă în clasa a XII-a la Liceul Pedagogic ”Carmen Silva” din Timișoara, spune într-un interviu pentru StiriEdu.ro că elevii din România sunt pierduți într-un șir de declarații contradictorii ale ministrului Educației și Cercetării. Eleva contestă ordinul de ministru și spune că nu a fost elaborat în urma consultării partenerilor educaționali. ”Școala online a fost o dezamăgire”, spune Antonia Pup. Despre terminarea anului școlar, președintele CNE arată că cel puțin pentru elevii din anii terminali autoritățile ar trebui să facă tot posibilul ca aceștia să poată să fie pregătiți pentru examenele naționale în sălile de clasă. ”În caz contrar, este foarte posibil ca gestionarea defectuoasă a școlii online să se transpună într-un procent de promovare a examenelor naționale extrem de scăzut”, a spus Antonia Pup.
StiriEdu.ro: Consiliul Național al Elevilor și mai multe organizații ale elevilor au cerut reglementarea a şcolii online și au criticat ordinul privind obligativitatea cursurilor online. De ce ați cerut retragerea ordinului prin care elevii sunt obligați să participe la cursurile online?
Antonia Pup: Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4135/2020 încalcă prevederi importante din Legea educației naționale, dar mai mult decât atât, încalcă principiile și valorile care ar trebui să stea la baza sistemului educațional. Este evident mangementul defectuos al sistemului de educație din ultima perioadă, acest lucru putând fi observat prin declarațiile contradictorii ale ministrului educației și cercetării, Monica Anisie. Acest ordin nu a fost elaborat în urma consultării partenerilor educaționali, așa cum pretinde MEC.
Prin acest ordin de ministru, MEC a încălcat atât principiul echității și al egalității de șanse, pretinzând obligativitatea elevilor de a participa la cursurile online fără a garanta accesul la educație în mediul digital pentru cei dezavantajați, dar și principiul calității.
Cadrele didactice din sistemul educațional nu sunt pregătite să predea online, există o serie de resurse digitale disponibile pe Internet, dar nici o resursă nu este verificată din punct de vedere al asigurării calității. Urmărim indicatori, obiective clare în urma predării online? Acest ordin legitimează abandonul școlar online și suntem îndreptățiți să solicităm abrogarea lui, având în vedere că nici după 6 săptămâni Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat o analiză care să cuprindă nevoile din teritoriu, nu a identificat o sursă de finanțare pentru echipamente ale elevilor și profesorilor dezavantajați din punct de vedere socio-economic. Cu alte cuvinte, acest ordin a fost făcut doar ca să zicem că am făcut ceva, când de fapt nu s-a făcut nimic, dar absolut nimic pentru elevii din România.
StiriEdu.ro: Cum vedeți voi, elevii, încheierea acestui an școlar?
Antonia Pup: În momentul de față, este esențial ca elevii să beneficieze de tot sprijinul autorităților pentru ca procesul lor educațional să nu fie prejudiciat de această gestionare defectuoasă a situației din partea Ministerului Educației și Cercetării. Am propus, în acest sens, două scenarii și o serie de măsuri urgente care trebuie să fie asumate de minister. Încheierea anului școlar poate fi realizată atâta timp cât se respectă normele igienico-sanitare și cele de distanțare socială. Consider că ne aflăm în punctul în care realizăm cu toții că școala online a fost o dezamăgire, un vis frumos al autorităților, încununat de promisiuni.
StiriEdu.ro:Propuneti două scenarii: fie realuarea cursurilor la început de iunie, fie în luna septembrie. În al doilea scenariu ar însemna ca elevii ar pierde foarte mult. Câți dintre elevi ar fi de acord?
Antonia Pup: Scenariile propuse de noi, față de scenariile propuse de Ministerul Educației și Cercetării (care scenarii? Cele cu care suntem amăgiți de săptămâni încoace, în lipsa unor acțiuni concrete și a unor decizii asumate cu fermitate de către decidenți), sunt racordate la contextul epidemiologic. În opinia mea, este necesar ca autoritățile să facă tot posibilul pentru ca elevii, cel puțin cei din anii terminali, să poată să fie pregătiți pentru examenele naționale și în sălile de clasă; în caz contrar, este foarte posibil ca gestionarea defectuoasă a școlii online să se transpună într-un procent de promovare a examenelor naționale extrem de scăzut.
Ministerul Educației și Cercetării a mizat pe Teleșcoala, dar Teleșcoala este o emisiune de prezentare, procesul de predare-învățare-evaluare nu conține termenul prezentare, prezentarea este un instrument. Mai mult decât atât, este necesar ca elevii să fie consiliați permanent pentru a putea susține examenele naționale în condiții normale, ar trebui să vorbim mai mult despre bunăstarea elevilor.
StiriEdu.ro: Ați făcut un sondaj online despre școala de acasă. Cum i-ai simțit pe elevii cu care ai vorbit până acum?
Antonia Pup: Cum ar putea să se simtă un elev atunci când aude că la televizor se vorbește de platforme digitale precum Google Classroom, dar el nu știe ce o să mănânce mâine? Personal, simt elevii cu care am interacționat pierduți într-un șir de declarații contradictorii ale ministrului Educației și Cercetării.
Cei mai mulți dintre ei sunt îngrijorați și cred că nu vor mai ajunge niciodată pe băncile școlii. Elevii au nevoie de sprijin mai mult decât oricând, însă tensiunea, haosul din sistem se resimte pentru fiecare dintre noi. Totuși, am încredere că elevii pot folosi acest timp pentru a-și dezvolta strategii individuale de învățare. Câțiva dintre elevi vor ieși cu bine din această provocare, dar foarte mulți nu. Pentru că Ministerul Educației și Cercetării a lăsat peste 300.000 de elevi în urmă, încălcând un drept fundamental, anume dreptul la învățătură, prevăzut în Constituție.
StiriEdu.ro: O altă problemă care va nemultumește este decontarea navetei pentru elevi. Ce va spune Ministerul Educației în privința asta?
Antonia Pup: O altă problemă pe care Ministerul Educației și Cercetării a lăsat-o nerezolvată, una care produce abandon școlar offline, de data aceasta. Astăzi, 25 aprilie, se împlinește o lună de când am solicitat MEC abrogarea HG 309/1996 și abrogarea HG 863/2016, până acum nu am primit niciun răspuns din partea decidenților. Concluzie? Fără asumarea unor decizii esențiale pentru elevii României, rata abandonului școlar va crește: atât online, cât și offline.