Acasă Actualitate Monica Halaszi despre noile modele de subiecte de la Română: „Nu mai...

Monica Halaszi despre noile modele de subiecte de la Română: „Nu mai trebuie să-l punem pe elev să tocească”

Foto: Facebook/ Monica Halaszi

Monica Halaszi, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița, a analizat structura noilor modele de subiecte de la Evaluarea Națională 2021 și arată că aceste modele nu îl mai pun pe elev să tocească.

„Această structură a subiectelor este rezultatul unui altfel de parcurs al elevului. Adică elevii care vor termina clasa a VIII-a în 2021 au parcurs o altă programă pentru limba și literatura română, construită pe un alt model curricular. E un model, nu mai trebuie să-l punem pe elev să tocească. Cel puțin cum a fost până acum, evaluarea de la sfârșitul clasei a VIII-a nu era o evaluare de certificare a competențelor, ci era o evaluare de ierarhizare și cu miză pentru că notele obținute de copii reprezentau un procent mare din media de admitere”, arată Monica Halaszi pentru ȘtiriEdu.ro.

Profesoara consideră că, spre deosebire de testele anterioare, în noile modele de teste elevul este pus să gândească.

„Dacă testele anterioare se bazau cumva pe automatismele copilului, aici nu mai putem vorbi de automatisme.  Dacă ne uităm la subiectul 1 – cerința 3  se bazează pe faptul că elevul înțelege ce înseamnă cuvântul statistic. Pentru că răspunsul este în imaginea dată. El va trebui să decripteze ilustrația respectivă. În astfel de exerciții se testează capacitatea elevului de a face inferențe”, a spus Monica Halaszi.

„Mie mi se pare că subiectele evaluează acele competențe de care noi avem nevoie în viața reală. De exemplu, am nevoie să am un punct de vedere și să mi-l susțin și cerința 7 chiar asta valorifică – susținerea punctului de vedere al unuia dintre personaje”, arată profesoara de limba română.

În opinia ei, subiectele seamănă și cu subiectele de la testele PISA și cu cele de la teste PIRLS, dar sunt adaptate la programa românească.

„La PISA se evaluează competența de lectură, dar este o competență care depăsește domeniul limbii și literaturii române, asta înseamnă că acestă competență de dezvoltare a unui text trebuie să i se dezvolte copilului nu doar la română, ci și la fizică și la chimie, la toate disciplinele”, a mai spus profesoara.

„Ceea ce mi se pare mie un pic dificil este subiectul al treilea, cel care mie îmi amintește mai degrabă de cerințele de la olimpiade, este adevărat că ar trebui să existe o sarcină de lucru care să facă departajarea între un elev al cărui nivel de competență e mediu și un elev cu un nivel de competență maxim. Dar eu dacă aș fi printre autorii acestui subiect aș mai reflecta la modul  de structurare al acestui item”, conchide Monica Halaszi.

Vezi mai jos modelele de subiecte de la limba și literatura română:

Citiți și: