Acasă Actualitate World Vision cere Senatului să respingă legea care acordă laptop numai anumitor...

World Vision cere Senatului să respingă legea care acordă laptop numai anumitor elevi

Inquam Photos / Octav Ganea
Inquam Photos / Octav Ganea

Fundația World Vision face apel la Senatul României să respingă propunerea legislativă pentru completarea art.111 din Legea educaţiei naţionale, care prevede acordarea dreptului de a primi laptop sau tabletă doar pentru anumite categorii de copii.

„Apel către autorităţile decidente: Educaţia este în pericol și din toamnă! Susținem implementarea de măsuri care să asigure acces egal și echitabil la educație”, transmite Fundaţia World Vision România într-un comunicat de Stiriedu.ro.

„Atragem atenţia că această propunere legislativă este discriminatorie, nu are la bază un studiu de vulnerabilitate al elevilor din România, iar adoptarea ei blochează accesul echitabil la educaţie pentru mii de copii vulnerabili din punct de vedere socio-economic”, potrivit comunicatului.

Punctul de vedere al World Vision:

Fundaţia World Vision România solicită Senatului României să respingă propunerea legislativă pentru completarea art.111 din Legea educaţiei naţionale, care prevede acordarea dreptului de a primi laptop sau tabletă doar pentru anumite categorii de copii.

Atragem atenţia că această propunere legislativă este discriminatorie, nu are la bază un studiu de vulnerabilitate al elevilor din România, iar adoptarea ei blochează accesul echitabil la educaţie pentru mii de copii vulnerabili din punct de vedere socio-economic.

Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaţilor în 28 iulie şi prevede aprobarea de cheltuieli cu dispozitivele electronice pentru întreg personalul didactic, însă doar pentru anumite categorii de elevi defavorizaţi.

Propunerea legislativă poate fi citită integral aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=18588

Acest lucru se întâmplă în condiţiile în care în data de 3 iulie preşedintele României a promulgat legea 109 din 2020 prin care Ministerul Educației va asigura „la cerere” fiecărui elev și profesor laptop sau tabletă pentru educația online. Adoptarea legii a fost susţinută şi de Fundaţia World Vision România.

Modificarea după nici măcar o lună a acestei legi, fără dezbateri în prealabil cu societatea civilă, cu ONG-urile cu expertiză în educaţie, elevii, părinţii, cadrele didactice, fără să aibă la bază un studiu de vulnerabilitate al elevilor din România, fără cunoașterea impactului pe care l-a produs lipsa accesului la educație asupra copiilor în cele 3 luni de pandemie nu face decât să discrimineze o parte dintre elevi, să adâncească discrepanţele dintre mediul rural şi mediul urban şi să creeze confuzie în rândul elevilor, părinţilor şi copiilor înainte de începerea noului an şcolar.

În plus, solicităm tuturor autorităţilor cu atribuţii în domeniu, de la Guvernul României, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Parlamentul României, să clarifice care vor fi măsurile luate pentru continuarea educaţiei în sistem hibrid sau online din septembrie și când se vor implementa acestea, mai ales având în vedere evoluţia pandemiei de COVID-19 în România.

De la începutul pandemiei, au fost discutate în spațiul public și chiar adoptate diverse propuneri legislative – de la acordarea de tablete și laptopuri pentru 250.000 de copii, până la acordarea la cerere de dispozitive electronice şi, acum, acordarea de dispozitive pentru toţi profesorii, dar doar pentru o parte dintre elevii.

„Am discutat cu elevii, profesorii și reprezentanții autorităților publice din programele noastre și din comunitățile în care intervenim şi, în acest moment, ei sunt foarte confuzi. Este luna august şi, deşi aceste discuţii au început din martie, nu se întrevede nicio soluţie clară pe care copiii, părinţii, profesorii să o înţeleagă. Noi, World Vision România, facem un apel la găsirea unei soluții asumate și puse în practică prin aducerea în comun a resurselor, expertizei și experienței celor responsabili de sistemul de educație românesc. Le datorăm acces echitabil la educație copiilor, care se bazează pe noi și pe care este de nepermis să îi dezamăgim de fiecare dată cu promisiunile pe care le facem fără să le respectăm”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al Fundaţiei World Vision România.

Cu o lună înainte de începerea anului şcolar, copiii din România, cu precădere cei din mediul rural, nu au dispozitive electronice sau acces la internet pentru a putea continua educaţia online. Conform unui studiu al World Vision România, aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online şi peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie.

World Vision România face un apel la sprijinul școlii românești, în special a învățământului rural. Astfel, Fundaţia a lansat campania de strângere de fonduri pentru a interveni de urgență în sprijinul școlilor și copiilor din mediul rural odată cu începerea școlii, în oricare dintre scenariile propuse de Guvernul României, în contextul pandemiei de COVID-19.

World Vision are în vedere pentru debutul noului an școlar intervenția pentru cel puțin 6.600 de copiii şi 100 de profesori din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate și 27 de şcoli şi 6 grădiniţe pentru renovări și reabilitări în regim de urgență.