Acasă Actualitate Profesorul Doru Căstăian despre titularizare: „Este una dintre sursele profunde ale slabei...

Profesorul Doru Căstăian despre titularizare: „Este una dintre sursele profunde ale slabei calităţi a resursei umane din învăţământ

Foto: Facebook Romanian Business Leaders

Profesor titular de științe sociale la Liceul de Arte din Galaţi, Doru Căstăian face o radiografie a situației examenului de titularizare. Profesorul arată într-o postare pe contul lui de Facebook că titularizarea „nu este doar imorală şi inechitabilă, ea este şi una dintre sursele profunde ale ineficienţei şi slabei calităţi a resursei umane din învăţământ”.

Doru Căstăian a dat examenul de titularizare în urmă cu 17 ani și acest lucru l-a ajutat să fie ferit de abuzuri, așa cum nu sunt cei care nu-și găsesc un post permanent – suplinitorii.

Ar trebui menţionat însă că probabil n-aş fi rămas niciodată profesor dacă ar fi trebuit să trec prin chinurile şi umilinţele pe care le îndură suplinitorii din sistemul de educaţie. Am dat examen o singură dată, acum 17 ani, am avut cea mai mare medie de concurs şi am ocupat singura catedră titularizabilă din acel moment: catedra de la Liceul de Arte din Galaţi, unde am predat de atunci fără întrerupere. Poziţia mea de titular m-a ferit de-a lungul timpului de abuzuri, mi-a dat siguranţa care mi-a permis să fiu demn şi principial şi stabilitatea care mi-a dat voie să construiesc lucruri durabile cu copiii mei. N-am să ascund însă – cred că am mai spus-o şi scris-o de câteva ori – că aş fi fost probabil un profesor mai bun într-un sistem care să nu-mi securizeze în acest fel poziţia. Nu există nimic comparabil nicăieri şi nu cred că cineva ar trebui să aibă vreodată asigurat un post pe viaţă doar pentru că a dat cândva un examen, aproape indiferent de modul în care îşi face datoria, aşa cum nu cred că alţi profesori ar trebui să fie condamnaţi la umilinţă şi nesiguranţă pe viaţă doar pentru că s-a întâmplat să nu existe vreodată, la disciplina lor, catedre titularizabile”, a scris Doru Căstăian.

În mesajul său, profesorul spune că în ultima perioadă au apărut din ce în ce mai puține locuri titularizabile, ceea ce face ca mulți tineri sănu fie atrați de profesia de dascăl. Pe de altă parte, Doru Căstăian consideră că profesorii ar trebui să vorbească despre sistemul actual de titularizare.

Pentru cei mai puţin familiarizaţi cu terminologia profesională, “suplinitorul” nu este în vreun fel inferior “titularului” prin pregătire şi nici măcar prin experienţă. Am întâlnit de-a lungul timpului suplinitori impecabili, aşa cum am întâlnit titulari extrem de slabi (şi invers, desigur). Diferenţa dintre suplinitor şi titular este dată de tipul contractului de muncă încheiat (pe durată determinată sau nedeterminată). În ultimii ani, lupta asta a devenit tot mai ascuţită, catedre titularizabile (cu o viabilitate de minim 4 ani a postului) au apărut din ce în ce mai puţine (pe fondul scăderii demografice, dar şi prin mecanisme interne ale sistemului folosite mai mult sau mai puţin interesat), iar educaţia românească pierde anual mulţi tineri promiţători care s-au săturat de frecuşuri şi umilinţe. Eu cred că şi noi, profesorii titulari – beneficiari ai sistemului actual de titularizare – trebuie să dăm dovadă de caracter şi de principialitate şi să spunem răspicat că, în varianta actuală, titularizarea nu este doar imorală şi inechitabilă, ea este şi una dintre sursele profunde ale ineficienţei şi slabei calităţi a resursei umane din învăţământ

Citiți mai jos tot mesajul profesorului Doru Căstăian:

Citiți și: Argumentele unui profesor pentru introducerea educației sexuale în școli