Acasă Actualitate INTERVIU Ce spune o educatoare din mediul rural despre școala online: Pentru...

INTERVIU Ce spune o educatoare din mediul rural despre școala online: Pentru grupa aceasta de vârstă, părinții sunt baza

Foto: ©UNICEF-Adrian Catu

Cristina Popa-Sandu este profesor pentru învăţământ preşcolar la Grădiniţa cu Program Normal nr. 1 din comuna Poduri, județul Bacău. Este în slujba copiilor preșcolari de 32 de ani, iar grădinița la care profesează deservește în prezent un număr de 76 de copii. Până astăzi, instituția de învățământ a funcționat în scenariu verde. De luni, își va muta activitatea educațională în mediul online, ca toate celelalte instituții de învățământ din România.

Luise Vuiu: Cum a fost experiența din primăvară, de a fi educator la distanță, prin intermediul instrumentelor digitale?

Cristina Popa-Sandu: Educația online la această grupă de vârstă s-a realizat prin intermediul părinților, cu care am comunicat pe WhatsApp. Copiii nu pot folosi singuri instrumentele digitale și în asta a constant provocarea cea mai mare – să creezi un context favorabil între părinte, copil și educator, pentru că nu ai cum altfel să faci activități la distanță, la nivelul preșcolar. Am conlucrat foarte bine cu părinții. Am avut norocul să am o grupă cu părinți extrem de implicați. Doar doi dintre copiii din clasa mea nu au avut acces la tehnologie, pentru că locuiesc într-o zonă mai izolată, așa că a fost mai greu să iau legătura cu ei.

Înainte de pandemie, erați pregătită să utilizați instrumente digitale în interacțiunea cu copiii?

Nu eram pregătită. Am fost un utilizator de nivel oarecum mediu, care se descurca cât de cât cu principalele instrumente de comunicare modernă. Copiii cu care am lucrat și lucrez nu sunt din categoria celor împrieteniți de la o vârstă fragedă
cu telefoanele și internetul, pentru că familiile lor nu au o bază materială foarte prosperă. Așa că procesul educațional s-a bazat pe modelul clasic.

Am învățat din mers, cu ajutorul copiilor mei, care au studiat noțiuni de IT în liceu și m-au ajutat foarte mult. Am mai învățat și singură de pe Internet, așa că am reușit să mă conformez cerințelor. Nu aveam încotro, pentru că suntem responsabili de actul educațional în oricare condiții, iar acest lucru este prioritar în meseria noastră. Înainte de pandemie, am folosit la clasă videoproiectorul pentru unele activități și softuri educaționale pe laptop, jocuri interactive diverse, dar așa ca să transmit informația doar prin mijloace digitale, n-am experimentat până la momentul mutării interacțiunii exclusiv în mediul online.

S-au organizat în trecut cursuri de dezvoltare a competențelor digitale, de către inspectoratul școlar din zona noastră, dar nu pentru profesorii din învățământul preșcolar, ci doar începând cu ciclul primar.

În perioada în care grădinița a fost închisă, cine v-a ajutat să găsiți metode de interacțiune la distanță? Ați avut vreun grup de sprijin local sau central?

Nu am avut așa ceva. Ne-am ajutat reciproc, noi între noi, educatoarele. Lucrăm foarte bine în comisia noastră metodică, suntem șapte educatoare și am împărtășit între noi fiecare ce găsea interesant pe Internet, resurse educaționale pentru diferite discipline și metode de bune practici. Am reușit să ne descurcăm așa. O mămică de la noi din comunitate, bibliotecară, ne-a ajutat să printăm diverse materiale educaționale și să le trimitem, prin intermediul vecinilor, copiilor care nu aveau acces la tehnologie. A fost o bună soluție și aceasta.

Înțeleg că din aprilie și până în toamnă a fost o perioada de învățare intensă?

Exact. Am învățat și noi, au învățat și părinții, uneori cu sprijinul nostru, ca să asigurăm continuitatea procesului educațional pe care nu îl putem lăsa așa, într-un punct. Toate eforturile noastre de învățare au fost pe cont propriu. Nu a fost ceva structurat și organizat la nivel de inspectorat. Am învățat din mers, iar eu personal, și prin intermediul copiilor mei care m-au ajutat foarte mult.

De luni se intră în scenariu roșu și se închid toate instituțiile de învățământ la nivel național. Considerați că în momentul acesta aveți la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a continua procesul educațional la distanță?

Având în vedere grupa de vârstă, ne vom baza 100% tot pe părinți. Pentru nivelul preșcolar, ei sunt baza continuării procesului educațional. Cât despre resurse, folosim ce găsim pe internet. Avem acum și platforma digitală creată prin proiectul celor de la UNICEF și Asociația Step by Step, „România crește cu tine”, destinată preșcolarilor, unde chiar eu personal am publicat câteva activități și unde am făcut schimburi de bune practici între colege, foarte utile, de altfel. Pentru că vreau să-mi dezvolt competențele digitale, m-am înscris la un program de masterat care a început în această toamnă, „Strategii inovative în educație”. Include și o componentă digitală care mi se pare cea mai grea disciplină din acest program, dar va fi foarte utilă în acest context. Nici eu, și nici copiii, nu am primit tablete sau alte dispozitive necesare educației digitale. Știu că școala a făcut ceva demersuri în acest sens, dar fără rezultat. Așa că ne vom baza pe resursele pe care am reușit să le dezvoltăm până acum și pe bunele practici din experiența anterioară.

Ce părere aveți despre închiderea grădinițelor? Opiniile sunt împărțite, atât în România, cât și în alte țări. Nu există un consens.

Eu consider că, pentru nivelul preșcolar, dacă sunt respectate toate condițiile impuse de noul context – igienă, distanțare – grădinițele ar trebui să rămână deschise. Copiii au înțeles foarte ușor și repede măsurile, sunt foarte atenți la ele, uneori mă uimesc și pe mine. Am discutat despre covid și au înțeles importanța prevenției. Și-au format deprinderile necesare și nu par să simtă frică venită din toate aceste măsuri. Mai speriate suntem noi, educatoarele. Dar în ceea ce privește regulile, și noi ne-am obișnuit cu ele și nu considerăm că ne îngreunează activitatea. Sunt lucruri minore în comparație cu importanța actului educațional.

Dacă ar fi să transmiteți un mesaj colegilor educatori, care au provocări similare cu cele pe care le întâmpinați și dumneavoastră în perioada aceasta, care ar fi acela?

Să fim optimiști, că dacă iubim copiii și îi respectăm, o să reușim să ducem actul educațional la bun sfârșit, cu toate problemele care au intervenit în acest an. Copiii sunt atât de sinceri și ne spun destul de multe lucruri care și pentru noi sunt motive de învățare.


Pe portalul de informare https://digital.educred.ro găsiți ghiduri metodologice pentru învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal, profesional și tehnic, vocațional dar și pentru învățământul special.

Citiți și: INTERVIU Experiența unei educatoare în școala online: Consider că este datoria profesorilor să se adapteze acestor generații de copii