Acasă Actualitate Elevii vor ca anul școlar 2021-2022 să înceapă pe 6 septembrie

Elevii vor ca anul școlar 2021-2022 să înceapă pe 6 septembrie

Foto: CNE

După ce ministrul Educației a declarat duminică pe Facebook că ar fi de acord cu revenirea la trimestre pentru anul școlar, Consiliul Național al Elevilor îi răspunde și îi spune că anul școlar 2021-2022 ar trebui să înceapă mai devreme- pe 6 septembrie, așa cum au propus elevii, dar nimeni nu i-a luat în seamă. „Consiliul Național al Elevilor își menține poziția cu privire la structura anului școlar 2021-2022: cursurile să înceapă pe data de 6 septembrie 2021 și să se încheie pe data de 4 iunie 2022. Această structură este mai echilibrată, atât în ceea ce privește numărul de săptămâni (16/18, în loc de 14/20), cât și în ceea ce privește numărul mai redus de zile pe care elevii sunt nevoiți să le petreacă la școală în timpul verii, atunci când temperaturile din sălile de clasă creează un disconfort termic puternic, în contextul în care majoritatea unităților de învățământ preuniversitar nu dispun de infrastructură de climatizare”, arată elevii

Ce spune Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat de presă

În cursul zilei de ieri, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că ia în calcul mai multe măsuri, printre care se numără și modificarea structurii anului școlar 2021- 2022, dar și prelungirea duratei cursurilor pentru anul școlar 2022-2023.

Consiliul Național al Elevilor a atras atenția, încă din luna februarie a acestui an, cu privire la faptul că structura anului școlar 2021-2022 este dezechilibrată și nejustificată, fiind aprobată fără un proces de consultare reală a partenerilor de dialog social.

Ne bucurăm să vedem că Ministerul Educației a decis să revină asupra acestei măsuri, fiind dispus să asculte viziunea tuturor actorilor implicați în actul educațional.

Consiliul Național al Elevilor își menține poziția cu privire la structura anului școlar 2021-2022: cursurile să înceapă pe data de 6 septembrie 2021 și să se încheie pe data de 4 iunie 2022. Această structură este mai echilibrată, atât în ceea ce privește numărul de săptămâni (16/18, în loc de 14/20), cât și în ceea ce privește numărul mai redus de zile pe care elevii sunt nevoiți să le petreacă la școală în timpul verii, atunci când temperaturile din sălile de clasă creează un disconfort termic puternic, în contextul în care majoritatea unităților de învățământ preuniversitar nu dispun de infrastructură de climatizare.

În ceea ce privește prelungirea duratei cursurilor începând cu anul școlar 2022- 2023, considerăm că Ministerul Educației are datoria de a trata cu prioritate, înaintea oricărui alt aspect, planurile-cadru pentru liceu, care vor redefini arhitectura curriculară a întregului sistem.

Cercetările din domeniul științelor educației arată că nu există o legătură consistentă și bine definită între creșterea numărului de zile pe care elevii le petrec la școală și rezultatele pe care aceștia le obțin la testările internaționale de tip PISA. În Model of School Learning, elaborat de John Carroll, sunt prezenți mai mulți factori care pot conduce la reușita academică: calitatea actului educațional, abilitatea de înțelegere a elevilor, perseverența (timpul pe care elevii sunt dispuși să îl aloce învățării) și oportunitățile de învățare (timpul pe care elevii îl au la dispoziție pentru a învăța). Așadar,
numărul de zile de cursuri nu reprezintă o variabilă decisivă atunci când vine vorba de performanța academică a elevilor. Este imperios ca, atunci când Ministerul Educației elaborează politici educaționale, să aibă în vedere cu precădere calitatea actului educațional (formarea resursei umane, modificarea arhitecturii curriculare etc.), măsurile privind numărul de zile de școală fiind subsecvente celor de mai sus.

„În ceea ce privește structura anului școlar viitor, Consiliul Național al Elevilor a susținut încă de la bun început derularea cursurilor începând cu data de 6 septembrie, pentru a nu îi supune pe elevi unor condiții de învățare improprii. Știm cu toții că începând cu mijlocul lunii iunie, căldura din sălile de clasă devine insuportabilă, atât pentru elevii care participă la cursuri, cât și pentru cei care susține examenele naționale. Consider că este prematur să discutăm acum despre măsurile aferente anului școlar 2022-2023, în contextul în care, la acest moment, există multe semne de întrebare cu privire la anul școlar ce va începe în toamna acestui an.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Citiți și: Încă o schimbare| Sorin Cîmpeanu propune revenirea la trimestre pentru anul școlar

Structura anului școlar 2021 – 2022 a fost aprobată de Ministerul Educației în luna februarie și publicată în Monitorul Oficial în 16 februarie 2021:

Cursurile anului şcolar 2021 – 2022 vor începe luni, 13 septembrie 2021.

Potrivit acestui document, anul școlar 2021 – 2022 începe la data de 1 septembrie 2021 și se structurează pe două semestre (34 de săptămâni), după cum urmează:

Semestrul I: 14 săptămâni de cursuri, dispuse în intervalul 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021.

Semestrul al II-lea: 20 săptămâni de cursuri, dispuse în intervalul 10 ianuarie 2022 – 10 iunie 2022, cu includerea programului „Școala Altfel” în perioada 8 – 14 aprilie, interval în care se pot organiza fazele naționale ale olimpiadelor școlare.

Vacanțele elevilor sunt programate astfel:

  • 25 – 31 octombrie 2021: vacanță pentru învățământ preșcolar și primar;
  • 23 decembrie 2021 – 9 ianuarie 2022: vacanța de iarnă;
  • 15 aprilie 2022 – 1 mai 2022: vacanța de primăvară;
  • 11 iunie 2022 – până la data din septembrie 2022 la care vor începe cursurile anului școlar 2022 – 2023, vacanța de vară.

Prin excepție de la prevederile anterior menționate, pentru clasele terminale din învățământul liceal (clasa a XII-a zi, clasa a XIII-a seral și frecvență redusă), anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 mai 2022.

Pentru clasele a VIII-a, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 3 iunie 2022, în timp ce pentru clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică (exceptând clasele terminale anterior menționate), respectiv pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri.

În situația suspendării cursurilor conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), măsurile privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite de consiliul de administrație al școlii nu se dispun pe durata vacanțelor școlare.

Calendarele examenelor naționale, inclusiv calendarul admiterii în învățământul liceal (clasa a IX-a), se aprobă prin ordine de ministru distincte.

Articolul precedentGheorghiţă: Din toamnă ar putea începe vaccinarea copiilor împotriva COVID-19
Articolul următorGrupul civic „Părinții vor schimbare” nu e de acord cu prelungirea anului școlar