Acasă Actualitate Elevii și studenții după căderea Guvernului Cîțu: Prioritatea viitorului guvern să fie...

Elevii și studenții după căderea Guvernului Cîțu: Prioritatea viitorului guvern să fie pregătirea profesorilor

Foto: CNE

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România şi Consiliul Naţional al Elevilor au transmis, marţi seară, că „Guvernul Cîţu a fost demis de Ziua Mondială a Educaţiei, lăsând în urmă un bilanţ al promisiunilor neîndeplinite în domeniul educaţiei”. Organizaţiile solicită viitorului Guvern implementarea unor măsuri clare şi de impact pentru a revitaliza cariera didactică, în lipsa cărora se vor acutiza problemele legate de resursa umană din sistem.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România şi Consiliul Naţional al Elevilor au transmis, marţi seară, un comunicat de presă în care cer viitorului Guvern implementarea unor măsuri pentru a rezolva criza lisei de personal din sistem. resursa umană din sistem.

„Formarea iniţială a cadrelor didactice, realizată prin DPPD, nu urmează un set de indicatori de performanţă care să garanteze o pregătire amplă, de calitate a viitorilor profesori. De asemenea, în lipsa unei definiri clare a competenţelor pedagogice ce trebuie atinse, aceste programe de formare iniţială nu pot fi evaluate din punct de vedere calitativ, ci doar cantitativ. De aceea, ANOSR şi CNE solicită elaborarea şi implementarea unui profil didactic structurat pe criterii generale, care să constituie un etalon în pregătirea profesională a cadrelor didactice”, au transmis, marţi seară, cele două organizaţii.  

Potrivit acestora, o altă oportunitate de acces în cariera didactică este masteratul didactic, aflat încă în fază de pilotare.  

„Prioritatea în acest context rămâne sprijinirea constantă a studenţilor ce au ales acest parcurs academic prin burse de studiu, mobilităţi de studiu, creşterea orelor de practică, acces la programe de formare externe, astfel încât masteranzii să îşi poată însuşi un set concret de abilităţi şi cunoştinţe în domeniul pedagogic. Doar 21,7% dintre profesorii din învăţământul preuniversitar sunt tineri, cu vârsta între 18 şi 34 de ani, procent care plasează România pe locul 13 în Uniunea Europeană şi care denotă lipsa atractivităţii profesiei didactice, chiar şi din prisma inducţiei deficitare în carieră”, au mai transmis organizaţiile.  

Potrivit acestora, odată intrat în sistemul de învăţământ preuniversitar, „formarea continuă devine un fenomen rar întâlnit în rândul dascălilor din România, din cauza faptului că procedura de pregătire a acestora este una învechită, iar cursurile oferite de casele corpului didactic nu se mulează întotdeauna pe realitatea de la clasă, iar motivaţia de a participa la un curs de formare devine, astfel, reprezentată doar de obţinerea unei diplome pentru completarea portofoliului personal”.   

Citând datele unui studiu, organizaţiile afirmă că România are 59% dintre profesorii de liceu absolvenţi de studii de licenţă, şi aproape 36% cu studii de master.  

„Diferenţele faţă de mediile europene sunt încă mari – la nivel UE, procentele aproape se inversează – 55% au studii de master, iar 38% – studii de licenţă. În ceea ce priveşte formarea continuă a cadrelor didactice, la nivel universitar nu există reglementări distincte pentru formarea competenţelor pedagogice. Lipsa unei strategii naţionale care să aibă în vedere aceste aspecte duce la perpetuarea unei stări de fapt, prin care competenţele de tip soft sau competenţele digitale nu sunt considerate ca fiind importante, iar oportunităţile de evoluţie în sfera didactică nu sunt o prioritate”, au mai transmis organizaţiile.  

Potrivit acestora, universităţile contribuie şi ele la acest fenomen, neavând departamente dedicate care să cerceteze noi metode de predare-învăţare-evaluare sau care să elaboreze strategii pe termen mediu-lung.  

„Astfel, observăm că în cele mai multe cazuri departamentele pentru pregătirea personalului didactic nu au capacitatea şi nici nu organizează în mod recurent cursuri de formare continuă. Finanţarea sistemului de formare a cadrelor didactice este deficitară, eşuând în acoperirea reală a nevoilor viitoarelor cadre didactice, indiferent de destinaţia finală a acestora: învăţământul preuniversitar sau superior. În ceea ce priveşte învăţământul superior, universităţile sunt responsabile de finanţarea pregătirii profesionale a cadrelor didactice, însă astfel de formări continue se desfăşoară rareori şi sunt greu accesibile cadrelor didactice. În acest context, ANOSR şi CNE solicită finanţarea distinctă a domeniului formării didactice, bazată pe indicatori specifici” au mai transmis organizaţiile.  

Citiți și: Cîmpeanu, de Ziua Educației: Munca profesorilor trebuie protejată

Mesajul președintelui Iohannis de Ziua Educației

Intră Bucureștiul în carantină? Ce spune Raed Arafat

Închidem școala 2-3 săptămâni până trece valul IV? Cîmpeanu: Nimeni nu are dreptul să se joace de-a școala

Cîmpeanu face apel către părinți și profesori să citească ordinul comun: Controalele vor începe de luni

Când ajung testele pe bază de salivă în școli? Răspunsul lui Sorin Cîmpeanu

Reîncepe Teleșcoala pentru elevii de clasele VIII-a și a XII-a| Programul emisiunilor

Zilele libere plătite pentru părinți, când cursurile sunt suspendate

DOCUMENT| Scenariile deschiderii școlilor| Dacă jumătate din clase au covid – toată școala se închide

Școlile care nu au medic vor apela la primărie și DSP

Regulile pentru școli deschise: Ora de sport, în aer liber când incidența e mai mare de 2/1.000

Concursul de directori: Inspectoratele au afișat lista candidaților ale căror dosare au fost admise

Calendar concurs directori 2021. Câștigătorii vor fi numiți în funcție anul viitor

Cum arată site-ul pentru concursul de directorii| Ultimele detalii de la Ministerul Educației

Ministerul Educației a publicat bibliografia pentru concursul de directori

Când va avea loc concursul pentru directorii de școală? Ministerul Educației a „uitat” să modifice legea stării de alertă

OFICIAL. Metodologia pentru concursul de directori, în Monitorul Oficial. Cine poate participa la concurs

Vlad Voiculescu: Înfricoșătoare lipsa de logică a deciziilor anunțate de Ministerul Educației

Cîmpeanu: Școlile rămân deschise și vor fi decuplate de la incidența localității

Ministerul Educației: Aproape 8.500 de elevi au fost infectați de la începutul școlii