Acasă Preuniversitar Radu Gologan, despre admiterea la liceu: Nu verifică felul în care gândește...

Radu Gologan, despre admiterea la liceu: Nu verifică felul în care gândește un copil/ Ce spune despre actualul an școlar

Profesorul Radu Gologan, antrenorul olimpicilor la matematică, spune într-un interviu pentru blogul Cristinei Stănciulescu că anul școlar prezent nu poate fi considerat unul pierdut. Nu contează ce faci în școală, ce ți se predă, în școală e important să înveți să gândești, nu faptul că nu ai făcut integrale în clasa a douăsprezecea e important, e important ce ai făcut înainte de asta”, spune Radu Gologan.

Matematicianul vorbește despre sistemul de admitere în liceu, care nu arată de fapt ce știu elevii și nu verifica felul în care gândește un copil.De aceea vedeți copii care în clasa a noua abia mai scot un 7 la matematică, în școala generală având doar 10. Dar nu e vina lor. E vina sistemului și a examenelor”, mai spune Radu Gologan.

Întrebare: Considerați acest an ca fiind pierdut?

Radu Gologan: Nu, dimpotrivă este un an care aduce mult. În primul rând, copiii au înțeles că trebuie să facă față unor situații noi, pe de altă parte, dacă vă referiți la școală, mi se pare fără sens afirmația „că e pierdut”. Nu contează ce faci în școală, ce ți se predă, în școală e important să înveți să gândești, nu faptul că nu ai făcut integrale în clasa a douăsprezecea e important, e important ce ai făcut înainte de asta. Pe de altă parte, mama îmi povestea că, în 1944, când au început bombardamentele, în primăvară, și Brașovul a fost și el bombardat, bunicul a adus fetele aici la Bran unde suntem acum, toată vara. Școlile s-au închis și atunci și în toamnă s-au reluat ca și cum nu s-a întâmplat nimic. Și în vara aceea au stat, au citit, aveau o bibliotecă foarte mare, au aflat ce se întâmplă în lume, nu au pierdut nimic.

Întrebare: Cum descrieți examenul de capacitate, de intrare la liceu?

Radu Gologan: Nu este făcut pentru a verifica felul în care gândește un copil, ce a acumulat în materie de gândire, ci este formal, legat de niște rețete. De asta atâtea meditații în care copiii învață rețete, de asta când ajung în liceu, după ce au avut 10 în școală, își dau seama că nu înțeleg de fapt nimic din matematică. De aceea vedeți copii care în clasa a noua abia mai scot un 7 la matematică, în școala generală având doar 10. Dar nu e vina lor. E vina sistemului și a examenelor.

Interviul integral poate fi citit aici: PROF. RADU GOLOGAN : „COPIII DE AZI GÂNDESC MULT MAI APLICAT DECÂT NOI, DAR SUNT MAI LENEȘI ÎN A FACE LUCRURI FORMALE”