Acasă Actualitate Elevii solicită înființarea unui Corp Național de Experți după greșelile de corectare...

Elevii solicită înființarea unui Corp Național de Experți după greșelile de corectare și numărul mare de contestații de la BAC și Evaluarea Națională 2020

Foto: CNE

Elevii cer reformarea sistemului de evaluare în cadrul examenelor naționale, în urma diferențelor majore de punctare între cele două serii de evaluare și numărul record de contestații înregistrat pentru această sesiune a examenului de Bacalaureat.

Consiliul Național al Elevilor arată că principalele cauze, directe sau indirecte, care se transpun în aceste erori în evaluare sunt reprezentate de timpul limitat acordat parcurgerii unei lucrări, de condițiile improprii din procesul de evaluare, dar și din lipsa unei formări prealabile, a unui instructaj care să ofere direcții pentru o evaluare obiectivă. 

„De exemplu, la limba și literatura română, prima probă scrisă a examenului de Evaluare Națională/Bacalaureat, profesorii petrec, adeseori, doar o singură zi pentru a parcurge și nota lucrările, deși perioada dintre prima probă și data afișării rezultatelor inițiale este de o săptămână, de cele mai multe ori. Superficialitatea în procesul de evaluare înseamnă nedreptate pentru elevi, care nu beneficiază de un tratament unitar în acest proces”, aratăp elevii.

Profesorii ar trebui sprijiniți în acest proces prin programe flexibile de lucru, dar și prin oferirea unei mese calde pentru fiecare zi de evaluare. Apreciem că un proces de evaluare calitativ este direct influențat de mediul în care cadrul didactic corectează. Nu în ultimul rând, solicităm Ministerului Educației și Cercetării să fructifice oportunitatea de învățare online pentru organizarea unor sesiuni de formare în mediul digital pentru pregătirea temeinică a profesorilor evaluatori. 

Corp Național al Experților în Evaluare

Mentoratul și schimbul de bune practici pot oferi premisele creșterii calității în sistemul de evaluare în cadrul examenelor naționale și nu numai, motiv pentru care solicităm, cu fermitate, înființarea unui Corp Național al Experților în Evaluare, un organism care să promoveze și susțină excelența în evaluare. Acest organism ar deveni, pe termen lung, un vector în schimbarea percepției asupra sistemului de evaluare în învățământul preuniversitar. Nu în ultimul rând, considerăm esențial ca toate instituțiile angrenate în procesul instructiv-educativ și de evaluare să achieseze la următoarea idee, astfel încât esa să devină un laitmotiv pentru sistemul de educație: elevul nu trebuie să fie evaluat pentru cât de bine reproduce un eseu memorat, ci despre cât de bine își poate prezenta și argumenta propriile idei. 

Discrepanțele dintre evaluările aceleiași lucrări ne demonstrează faptul că profesorii din România decid asupra viitorului nostru fără nici măcar o oră de pregătire, în condiții improprii. Nu putem să acceptăm faptul că evaluarea lucrărilor din cadrul examenelor naționale se face după ureche, fără o instruire prealabilă; în acest proces, până acum a contat cantitatea. Profesorii se întreceau: care termină cele o sută de lucrări arondate mai repede. Astfel de practici nu trebuie să se regăsească într-un sistem educațional performant. Primii pași pe care trebuie să îi realizeze Ministerul Educației și Cercetării pentru reformarea sistemului de evaluare în cadrul examenelor naționale: înființarea unui corp național de evaluatori, organizarea de sesiuni de formare pentru cadrele didactice și, în mod obligatoriu, o masă caldă pentru fiecare zi petrecută la corectatul lucrărilor, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Citiți și: REZULTATE BAC 2020. Un elev a obținut 3 puncte în plus la Matematică în urma contestației

Articolul precedentTitularizare 2020: Joi începe înscrierea/ Care este modelul pentru cererea de înscriere
Articolul următorUSAMV Cluj coordonează un studiu despre risipa alimentară din România, Macedonia de Nord și Moldova