Șase şcoli-pilot vor funcţiona după principiile Programului „România Educată” din această toamnă, anunță Ministerul Educaţiei. În aceste școli, elevii şi profesorii vor avea parte de un proces de predare-învăţare-evaluare mai apropiat de dorinţele şi nevoile fiecărei comunităţi şi mai apropiat de cerinţele şi exigenţele unui învăţământ modern, de secol XXI, centrat în mod real pe elev.
„Ministerul Educaţiei a aprobat funcţionarea, începând cu anul şcolar 2021-2022, a şase şcoli pilot, potrivit principiilor de reformă a sistemului de învăţământ incluse în proiectul România Educată”, a transmis, joi, Ministerul Educaţiei, printr-un comunicat de presă. Una dintre aceste școli este școala finlandeză din Sibiu al cărei fondator este Radu Szekely, actual secretar de stat în Ministerul Educației.
Au fost înscrise în programul de şcoli-pilot:
1. Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr din Bucureşti;
2. Şcoala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
3. Şcoala Gimnazială nr. 1 din localitatea Curcani, judeţul Călăraşi;
4. Şcoala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iaşi;
5. Şcoala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
6. Şcoala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Rm. Sărat, judeţul Buzău
„Componenta cea mai importantă pe care o avem în vedere în cadrul pilotărilor este transformarea curriculară, adică modele curriculare şi planuri cadru care să fie adaptate de către şcoli în funcţie de nevoile comunităţii şi de resursele umane şi materiale existente, care să permită proiectarea pe arii de învăţare, nu pe discipline, şi să se concentreze în mod real pe dezvoltarea unor competenţe relevante, dar cu respectarea strictă a obiectivelor curriculare specifice fiecărui ciclu şi a competenţelor din profilurile de formare ale absolventului”, arată Ministerul Educaţiei.
Se vor pilota modele de predare-învăţare în sistem blended learning, cu predare alternativă cu prezenţă fizică şi online, la intervale periodice, şi modele noi de evaluare narativă, în locul celei bazate pe calificative, care să reducă presiunea evaluării asupra elevilor, în special în ciclul primar.
De asemenea, se va pilota înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului, construit pe baza unor criterii clare de evaluare prezentate fiecărui elev la începutul semestrului, acţiune prin care se urmăreşte evaluarea reală a progresului pe durata unui semestru, pornind de la competenţe evaluate iniţial şi la final.
La nivel liceal, se va pilota reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a astfel încât, în semestrul al doilea, să permită elevilor să se concentreze pe materiile care sunt de interes pentru examenele de bacalaureat şi de admitere la facultate, facilitând astfel dreptul elevului de a alege anumite discipline, drept ce poate fi extins ulterior la nivelul întregului ciclu liceal.
„Toate iniţiativele de pilotare aprobate au venit din partea unor unităţi de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, care ştiu cel mai bine care sunt necesităţile şi modalităţile prin care să ofere cele mai bune servicii educaţionale comunităţilor lor. Au fost trimise iniţial 20 de astfel de propuneri, din care cinci nu au finalizat procedura de depunere a documentaţiei, iar din cele rămase unele au propus măsuri care nu necesitau derogări de la reglementările în vigoare sau nu aveau în vedere aspecte care să vizeze modernizarea educaţiei în România”, a mai transmis ministerul.
Prin urmare, au fost înscrise în programul de şcoli-pilot:
„Prin acest pas, se marchează începutul unei reforme profunde în domeniul educaţiei din ţara noastră. Pilotarea va fi monitorizată continuu de către Direcţia Generală România Educată, iar modelele care se dovedesc de succes vor fi propuse spre scalare la nivel naţional, după eventuale adaptări suplimentare”, a mai transmis ministerul.
Intituţia anunţă că programul de pilotare va continua şi în anii următori, pentru a permite o evoluţie continuă a sistemului de învăţământ, care să reflecte evoluţia rapidă a societăţii în care trăim.
Pentru a sprijini acest proces, în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă este prevăzută finanţarea a 60 de şcoli-pilot în următorii ani, finanţare care să permită inclusiv pilotarea unor modele noi de management al resurselor umane.
Profesorii îi cer lui Florin Cîțu să spună clar când le crește salariile
Asociațiile elevilor cer demiterea lui Cîmpeanu pentru că nu mărește salariile profesorilor
Profesorii sesisează Avocatul Poporului pentru înghețarea salariilor
Cât sunt salariile din învățământ: de la debutant până la gradul I – perioada 2016-2021
Când se adoptă restricțiile. Cele patru scenarii posibile
Programul „Masa caldă” în școli a redus abandonul școlar. Mai mulți parlamentari vor să îl extindă
Timișora intră în carantină în weekend. Sute de îmbolnăviri în școli
Liceenii români se pot înscrie în programul FLEX, finanţat de Departamentul de Stat al SUA
Când va apărea formularul pentru intenția de vaccinare pentru elevi. Ce spune Sorin Cîmpeanu
Burse de studiu în Marea Britanie pentru elevii de clasa a X-a
Covid-19: Peste 69.000 de elevi învață online
Raport UNICEF: Milioane de copii au o alimentație deficitară