Acasă Actualitate Părinții cer clarificări privind bursele elevilor

Părinții cer clarificări privind bursele elevilor

Federația Națională a Părinților solicită Ministerului Educațieisă aducă, de urgență, clarificări cu privire la criteriile de acordare a burselor școlare. Părinții spun că există neclarități la comisiile de acordare a burselor din școli, iar autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde.

Cerințele părinților:

În cadrul întâlnirii avute la Ministerul Educației în data de 10.01.2021, reprezentanții federației au arătat faptul că textul Ordinului 5.870/22.12.2021,privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, conține o serie de contradicții și ambiguități care generează confuzie iar domnul ministru SorinMihai Cîmpeanu a fost de acord că nu ar trebui să existe neclarități iar criteriile ar trebui să fie ușor de înțeles și aplicat pentru oricine.

 Federația a primit, în ultimele zile, sute de sesizări (atât de la părinți, cât și de la cadre didactice) cu privire la modul în care comisiile de acordare a burselor din unitățile de învățământ, precum și autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde.

Având în vedere faptul că, începând cu data de 17.01.2022, se depun solicitările pentru acordarea burselor școlare și comisiile de acordare a burselor își încep activitatea, sunt necesare clarificări pentru ca modul de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar să fie aplicat unitar, la nivel național și să nu ajungem în situația în care unii elevi nu vor primi bursa,deși îndeplinesc aceleași condiții precum colegi de ai lor din alte școli/județe, care beneficiază de burse școlare.

Astfel, vă solicităm clarificări cu privire la următoarele aspecte:

          1.Bursele de merit

Conform Ordinului 5.870/2021, Art. 8. „(1)Bursele de merit se acordă elevilor care aurezultatedeosebite la învățătură și se încadrează în cel puținunul din cazurile următoare: a)au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulatcel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior,cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”, iar „(3) Lista elevilor care beneficiază de bursele de merit obținute în baza prevederilor alin. (1) lit. a), b) și c) este revizuităsemestrial, în funcție de modificările intervenite în situațiașcolară a elevilor.”

Vă rugăm să precizați la ce se referă acea „revizuire” deoarece acest termen este interpretat diferit, astfel:

     – unele unități de învățământ acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021,dar au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivateși în semestrul 1 alanului școlar 2021-2022;

     – alte comisiiacordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021și nu au acumulat un număr mai mare de 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022

     – iar alte comisii acordă bursa,  în semestrul 2, elevilor care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anuluișcolar 2021-2022.

           2. Bursa de studiu

Conform Ordinului 5.870/2021,  Art. 10  „(1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provindin familii cu un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele  3 luni anterioare cererii, cel mult egal cu salariul minimnet pe economie și care îndeplinesc cumulativ următoarelecondiții: a) au obținut media generală de cel puțin 7,50 și au acumulatcel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior,cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”

„(2) Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei și însituația școlară a elevilor.”

 Întrucât termenul de „revizuire în funcție de modificările intervenite în situația școlară a elevilor” generează aceleași multiple interpretări ca și la bursele de merit, vă rugăm să precizați ce reprezintă această „revizuire”.

3. Bursele de ajutor social

Ordinul 5.870/2021 prevede că:

Art. 12. „Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcție de situația materială a familiei sau asusținătorilor legali.”;

Art. 13„(1) Bursele de ajutor social se stabilesc laînceputul anului școlar,fiind revizuitesemestrial, în funcție demodificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei.”;

Art.14 „(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale seface pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5)și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar,respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fărăa fi condiționată de venitul net lunar al familiei.”

 Toate aceste prevederi au generat confuzie și multiple interpretări, fiind imperios necesare o serie întreagă de clarificări deoarece:

Unitățile de învățământ nu știu dacă pot acorda burse de ajutor social, în semestrul 2, elevilor care nu au beneficiat de acest tip de burse în semestrul 1,deși elevii au rămas orfani, au primit diagnostice medicale severe sau veniturile familiei au scăzut considerabil în timpul semestrului 1.

 Sunt unități de învățământ  si/sau administrații publice locale  care condiționează acordarea burselor pentru elevii orfani sau din mediul rural de veniturile familiei.

 De asemenea, având în vedere faptul că membri comisiilor de burse nu au cunoștințe juridice, este necesar să fie explicate sintagmele „elevi crescuți de un singur părinte sau eleviabandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură deprotecție socială” și lămuriri cu privire la documentele justificative privind  îndeplinirea criteriilor de eligibilitateape categorii de burse. Deși pare absurd, școlile cer tot felul de documente (inclusiv pentru justificarea veniturilor),care nu sunt prevăzute de legislația în vigoare.

Vă solicităm să analizați, cu celeritate, toate aspectele prezentate anterior și să dispuneți fie modificări/completări ale Ordinului 5.870/2021, fie să emiteți un set de norme pentru aplicarea acestuia, în mod unitar, la nivel național.

Citiți și: Sorin Cîmpeanu: Unde este „tăierea” numărului de beneficiari ai burselor de merit?

Raed Arafat, despre lipsa testelor din școli: Doi furnizori au cerut un preț de 3 ori mai mare

Consiliul Elevilor, despre lipsa testele de salivă: Denotă o totală lipsă de mobilizare din partea autorităţilor

Ce s-a întâmplat cu testele elevilor | Explicațiile Departamentului pentru Situații de Urgență

Cîmpeanu: Pentru luni, școlile au numai jumătate din testele necesare

Cîmpeanu îi cere lui Arafat să trimită testele pe bază de salivă ambalate. Pentru săptămâna viitoare, testele sunt insuficiente

Cum au sosit testele în școli: În pungi și fără instrucțiuni și prospect

Ministrul Educației – anunț de ultimă oră despre testare VIDEO

Cîmpeanu: Testul pe bază de salivă va putea fi făcut și acasă, dacă școala decide așa

Ministerul Sănătății face noi precizări despre testarea elevilor: Legislația în vigoare nu exclude utilizarea acestor teste la domiciliu

Consiliul Elevilor critică instrucțiunile privind testarea pe bază de salivă

Contre între Educație și Sănătate pentru testarea elevilor | Cîmpeanu: Am cerut clarificări

Procedura pentru testarea în şcoli: Testele vor fi făcute de medici sau profesori luni şi joi

Ministerul Educației: A crescut numărul de școli care vor învăța față în față

Ministerul Sănătăţii, abilitat să elaboreze metodologia de administrare a testelor de salivă

Ce spune Sorin Ion, secretar de stat pentru preuniversitar, despre „încăpățânarea” ministerului de a păstra tezele

Radu Szekely, consilier Educaţie: Vor fi teste care să măsoare gradul de anxietate al copiilor

Cîmpeanu: Se închid și afterschool-urile care nu au 60% din angajați vaccinați

Maia Morgenstern critică decizia autorităţilor: „Cum să începi şcoala, iar testele peste o săptămână?

Testarea în școli: Profesorii vor avea un instructaj minim

Cîmpeanu: Propun ca în localitățile cu indicența mai mică de 3/1.000 școlile să fie deschise fizic

Lista școlilor și grădinițelor care încep cursurile în format fizic – județ cu județ

Sorin Cîmpeanu anunță controale în școlile unde a crescut brusc vaccinarea în ultima vreme

Sorin Cîmpeanu: Niciun elev care nu a susținut bacalaureatul să nu încerce să se substituie profesorilor

Raed Arafat: Profesorii vor administra testele pe bază de salivă

Document | Ce teze școlare vor susține elevii în acest an școlar

OFICIAL | Mediile se pot încheia cu două note. Ce se întâmplă cu corigențele

De luni, reîncepe programul Teleşcoala pe TVR 2

Situația ratei de vaccinare din școli pe fiecare județ

Ordinul cu noile scenarii pentru școli, în Monitorul Oficial

Document: Ce prevede ordinul cu scenariile școlilor

Sindicaliștii din Educație nu sunt de acord cu procentul de 60% vaccinați pentru deschiderea școlilor

Consiliul Elevilor: Vaccinarea angajaților nu e suficientă pentru deschiderea școlilor

Ce se întâmplă cu after-school-urile? Ping-pong între CNSU și Ministerul Educației

Cum arată Structura anului școlar 2021-2022, publicată în Monitorul Oficial

Cluj: Lista cu rata de vaccinare din fiecare școală

Document CNSU: Procentul de 60% vaccinați, criteriu pentru cursurile cu prezență fizică

Statistică: 1,8 milioane de elevi vor merge fizic la școală

Sorin Cîmpeanu: Începând de azi, rata de vaccinare va fi afișată pe site-ul inspectoratului VIDEO

Senatorul Ștefan Pălărie: Școlile să fie deschide în funcție de rata de vaccinare din localitate

Ministrul Educației a anunţat condiţiile pentru reluarea cursurilor de luni – 8 noiembrie

Concursul pentru directori: Un mare liceu din Iași nu a avut niciun candidat la funcția de director

Octavian Jurma despre criteriul cu 60% vaccinați: Au distrus din nou campania de vaccinare

Articolul precedentCîmpeanu: În maxim două, trei săptămâni va fi deblocată achiziţia pentru testele de salivă
Articolul următorProfesorii au decis: Miercuri e grevă de avertisment în Educație