Acasă Actualitate Elevii cer retragerea proiectului privind reforma ARACIP

Elevii cer retragerea proiectului privind reforma ARACIP

Foto: CNE

Consiliul Național al elevilor cere ministerului să retragă proiectul de lege privind reorganizarea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, așa cum a fost propus din nou spre avizare, în urma unei dezbateri care a avut loc pe 27 decembrie 2021. Elevii spun că prin noul proiect vor fi excluși experții din sistem.

Discuțiile privind reformarea ARACIP au început anul trecut după ce ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu l-a demis pe directorul Șerban Iosifescu și a arătat cî raportul Corpului de Control al ministerului la ARACIP arată „lucruri extrem de grave”.

Ce spun elevii:

  • În urmă cu puțin timp, Ministerul Educației a transmis Consiliului Economic și Social, spre avizare, un nou proiect de hotărâre a guvernului privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Amintim faptul că această variantă a actului normativ vine ca urmare a unei dezbateri publice, organizate de autorități pe marginea acestui subiect în data de 27 decembrie 2021.
  • Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm propunerile de reformare a instituției responsabile de acreditarea școlilor din România, care sunt, de fapt, un mod de înlăturare a profesioniștilor din forul colectiv de conducere al ARACIP. Așa cum am spus în repetate rânduri, membrii cu drept de vot din cadrul Consiliului ARACIP ar trebui să aibă calitatea de experți în evaluarea calității, care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției. Atât reprezentanții Ministerului Educației, cât și partenerii de dialog social (reprezentanții elevilor, ai părinților, ai salariaților din învățământ și ai Asociației Școlilor Private) și partenerii instituționali (reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne și ai Ministerului Apărării Naționale) ar trebui să fie prezenți în Consiliul ARACIP doar cu statut de observator, în așa fel încât instituția să își păstreze autonomia decizională și să se delimiteze de orice ingerințe ale factorului politic sau de influențe ale unor persoane fără competență în evaluarea și asigurarea calității.
  • De asemenea, tragem un semnal de alarmă asupra modului în care conducerea instituției este aleasă. Prin forma promovată de Ministerul Educației, președintele ARACIP poate deține două mandate complete. Astfel, o persoană responsabilă de conducerea ARACIP care își finalizează mandatul de 5 ani înainte de termen va putea fi numită din nou, fără a se lua în calcul perioada în care a ocupat funcția, intervenind interpretarea conform căreia mandatul nu a fost unul complet și, implicit, nu este luat în calcul la numărătoare. Astfel de prevederi nu fac altceva decât să promoveze fenomene toxice în cadrul instituției, putând duce la monopolizarea, pentru o perioadă lungă de timp, a funcției, de către o singură persoană favorabilă Ministerului Educației.
  • Mai mult decât atât, elevii reprezentanți se arată consternați de faptul că Ministerul Educației nu a inclus în noul proiect de hotărâre a guvernului sugestiile venite din partea reprezentanților societății civile care au participat la dezbaterea publică organizată în data de 27 decembrie 2021, singura modificare acceptată fiind introducerea, în Consiliul ARACIP, ca membru permanent cu drept de vot, a unui reprezentant al ARACIS, instituția omoloagă din sfera învățământului superior. Considerăm că este elementar ca în contextul în care se discută tot mai des despre reformele din sistemul de educație, care vin odată cu implementarea proiectului „România Educată”, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar să aibă parte de o reformă reală și nu să devină victima unui atac la independența acesteia din partea entităților care reprezintă, de fapt, beneficiarii serviciilor oferite de ARACIP, fiind astfel creat un puternic conflict de interese.
  • În acest sens, Consiliul Național al Elevilor solicită cu fermitate Guvernului României și Ministerului Educației să retragă varianta actuală a proiectului de hotărâre a guvernului din procesul de avizare interministerială și să trateze cu responsabilitate problematica asigurării calității în învățământul preuniversitar, creionând un plan de reformă reală a instituției, care să țină cont de următoarele aspecte: integrarea, în Consiliul ARACIP, strict a experților în evaluare și acreditare care își desfășoară activitatea la nivelul instituției și care au o experiență vastă în domeniu, dar care să fie selectați în mod transparent, pe baza competențelor; integrarea reprezentanților Ministerului Educației, ai partenerilor de dialog social și ai partenerilor instituționali ai ME, ca membri observatori fără drept de vot în cadrul Consiliului ARACIP și în cadrul comisiilor consultative de la nivelul instituției; stabilirea unor criterii de evaluare realiste, care să respecte standarde de performanță obiective, respectiv organizarea unui concurs transparent și complex pentru ocuparea funcției de președinte al ARACIP, astfel încât competențele și integritatea persoanei care se va ocupa de coordonarea activității acestei instituții să nu poată fi puse sub semnul întrebării.
  • „La o lună de la retragerea propunerii de reformă a ARACIP, Ministerul Educației revine cu un proiect aproape identic, care ignoră propunerile societății civile și partenerilor de dialog social aproape complet. Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea
    calității, chiar dacă educația este un serviciu de interes național și, implicit, de o importanță uriașă. Ministerul trebuie să retragă de îndată proiectul de regulament de organizare și funcționare a ARACIP din procesul de avizare interministerială. Reforma ARACIP trebuie făcută în mod responsabil, astfel încât instituția să fie independentă din punct de vedere administrativ și decizional de orice ingerințe politice sau interese nelegitime!”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.

Citiți și: DOCUMENT. Ministerul Educației a stabilit că bursele de merit se dau de la 9.50 | Elevii sunt nemulțumiți

Părinții cer clarificări privind bursele elevilor

Elevii sunt nemulțumiți că bursele mărite se dau de la media 9.50

Cîmpeanu: Bursele de merit și de performanță se dau de la 9.50 începând cu semestrul II

Cîmpeanu: 10 milioane de teste vor ajunge săptămâna viitoare în școli

Ministrul Educaţiei: Testele de salivă vor fi ambalate individual. Numărul lor a fost deja suplimentat cu 540.00

Sorin Cîmpeanu: La rectificare, vor fi luate în considerare creșterile salariale ale profesorilor

Cîmpeanu: 10 milioane de teste vor ajunge săptămâna viitoare în școli

Greva profesorilor: Pe 4 februarie vom încheia un acord cu premierul Ciucă

UBB cere verificarea tezei premierului Ciucă. CNATDCU a început procedura

București | Colegiul Național I.L. Caragiale intră în online de marți

Greva profesorilor în imagini. Vineri, sindicatele se întâlnesc cu premierul Ciucă

Cîmpeanu despre greva profesorilor: Revedicările sunt justificate, dar salariile au fost mărite cu 4%

Greva profesorilor în imagini. Vineri, sindicatele se întâlnesc cu premierul Ciucă

 Sorin Cîmpeanu: Unde este „tăierea” numărului de beneficiari ai burselor de merit?

Raed Arafat, despre lipsa testelor din școli: Doi furnizori au cerut un preț de 3 ori mai mare

Consiliul Elevilor, despre lipsa testele de salivă: Denotă o totală lipsă de mobilizare din partea autorităţilor

Ce s-a întâmplat cu testele elevilor | Explicațiile Departamentului pentru Situații de Urgență

Articolul precedentRafila: Părinţii care doresc să-şi vaccineze copiii să se informeze înainte
Articolul următorCîmpeanu: Dacă se păstrează creșterea infectărilor, Clujul va intra în online cu toate școlile și grădinițele