Acasă Actualitate Cum a schimbat Ministerul Educației instituția care evaluează școlile din România

Cum a schimbat Ministerul Educației instituția care evaluează școlile din România

StiriEdu.ro

Guvernul a aprobat miercuri hotărârea prin care se reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). Ministerul Educației susține că până acum ARACIP nu a făcut ce trebuia pentru evaluarea școlilor și pentru asta a propus inclusiv evaluatori externi.

Starea actuală a învățământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calității rezultatelor, este în bună parte și o consecință a incapacității ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege. Conform reglementărilor legale în vigoare, agenția ar fi trebuit să asigure evaluări periodice ale școlilor românești si să propună soluții sistemice de îmbunătățire a performanței și de adaptare la realitatea de schimbare continuă. În cei 16 ani de activitate, obligația legală de evaluare periodică s-a realizat în mai puțin de un sfert din școlile românești, dovedind, prin lipsa de eficiență, nevoia acută de reformare. Chiar și acolo unde s-a realizat evaluarea periodică, principiile de bază ale unei evaluări colegiale au fost departe de a fi respectate. Precizăm ca evaluarea colegială este clar definită ca fiind evaluarea de către persoane care au aceeași calificare – tot cadre didactice, în care accentul este pus pe dialog și pe identificarea, împreună, a zonelor deficitare și a căilor de îmbunătățire”, arată MEN.

Ce schimbări propune Ministerul Educației:

1. Procesul de evaluare externă va fi separat la nivel operațional de cel de decizie, în scopul profesionalizării capitalului uman și al creării unui mecanism eficient și echilibrat între diversele componente ale procesului de evaluare.

2. Pentru prima oară de la înființarea ARACIP, în anul 2005, vor fi reprezentați în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinții și sindicatele din sistemul național de învățământ preuniversitar.

3. Pentru consolidarea expertizei, vor putea fi constituite comisii consultative, formate din cadre didactice sau cercetători, români sau străini, cu expertiză în domeniul educației.

4. Registrul evaluatorilor externi care realizează activitățile de evaluare va fi temeinic revizuit și completat în scopul consolidării profesionalismului, dar și al caracterului colegial al evaluărilor.

5. Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenției, se reorganizează şi va funcționa cu 15 membri care reprezintă actorii relevanți implicați în procesul educațional din România. Toți cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experiență didactică sau să aibă responsabilități în organizarea activității de învățământ. Reprezentanții Ministerului Educației vor avea competențe specifice precum învățământul în limbile minorităților sau recunoașterea și echivalarea diplomelor și actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învățământ.

6. Implicarea sectorului privat în structura ARACIP, având în vedere că peisajul furnizorilor de educație din România s-a schimbat semnificativ în ultimii 16 ani: dacă la momentul adoptării legislației ARACIP, în 2005, învățământul era aproape exclusiv de stat, astăzi sectorul privat este unul mult mai mare și reprezintă o componentă importantă a sistemului de învățământ prin oferirea de servicii și modele alternative care pot contribui la asigurarea calității la nivel de sistem.

7. Președintele Consiliului ARACIP va fi ales, pentru prima oară, în mod democratic dintre reprezentanții actorilor implicați în educație, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului, și va putea avea un număr de maximum două mandate.

8. Capacitatea instituțională va fi îmbunătățită semnificativ, atât în ceea ce privește calitatea activităților de evaluare, cât și în ceea ce privește comunicarea cu beneficiarii, prin creșterea numărului de posturi de experți în domeniul asigurării calității, dar și al celor de suport juridic și administrativ. Creșterea capacității administrative a ARACIP, prin suplimentarea numărului de posturi, de la 40 la 75, va contribui la eficientizarea activității în interesul beneficiarilor finali ai educației din cele 7.000 de unități de învățământ cu personalitate juridică, de stat sau private, în contextul existenței unor întârzieri foarte mari (chiar și 2 ani) în soluționarea unor dosare deja depuse, la care se adaugă acțiuni majore care nu au fost nici măcar inițiate de mulți ani.

9. Structura organizatorică va cuprinde o Direcție Generală pentru Asigurarea Calității, care va îngloba departamente specifice: department de acreditare, department de evaluare externă a calității și department de relații internaționale, de verificare și avizare a școlilor internaționale. Activitatea va fi susținută de o direcție administrativă și un department juridic. Precizăm că în acest moment activitatea agenției este blocată, neexistând niciun consilier juridic, nicio persoană cu atribuții în resurse umane etc.

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar trebuie să devină unul dintre pilonii principali ai unei Românii Educate, iar Ministerul Educației a formalizat astăzi startul adaptării acestei instituții la noile nevoi ale societății, propunând un mecanism administrativ democratic, performant, eficient și transparent, de secol XXI.

Citiți și: DOCUMENT. Ministerul Educației a stabilit că bursele de merit se dau de la 9.50 | Elevii sunt nemulțumiți

Părinții cer clarificări privind bursele elevilor

Elevii sunt nemulțumiți că bursele mărite se dau de la media 9.50

Cîmpeanu: Bursele de merit și de performanță se dau de la 9.50 începând cu semestrul II

Citiți și: Franța: Examenele de admitere la liceu, amânate cu două luni

Covid | Aproape 27.000 de elevi sunt infectați. Situația pe fiecare jud

Rafila: Părinţii care doresc să-şi vaccineze copiii să se informeze înainte

Ministerul Educației prelungește termenul până la care pot fi depuse dosarele pentru burse

Cîmpeanu: Dacă se păstrează creșterea infectărilor, Clujul va intra în online cu toate școlile și grădinițele

Elevii cer retragerea proiectului privind reforma ARACIP

Sorin Cîmpeanu: 5,6 milioane de teste vor ajunge în școli în acest weekend

Scenariile școlilor: Situația ocupării paturilor din spitalele Covid

Două mari licee din Ploiești au trecut online

Cîmpeanu: 10 milioane de teste vor ajunge săptămâna viitoare în școli

Ministrul Educaţiei: Testele de salivă vor fi ambalate individual. Numărul lor a fost deja suplimentat cu 540.00

Sorin Cîmpeanu: La rectificare, vor fi luate în considerare creșterile salariale ale profesorilor

Cîmpeanu: 10 milioane de teste vor ajunge săptămâna viitoare în școli

Greva profesorilor: Pe 4 februarie vom încheia un acord cu premierul Ciucă

UBB cere verificarea tezei premierului Ciucă. CNATDCU a început procedura

București | Colegiul Național I.L. Caragiale intră în online de marți

Greva profesorilor în imagini. Vineri, sindicatele se întâlnesc cu premierul Ciucă

Cîmpeanu despre greva profesorilor: Revedicările sunt justificate, dar salariile au fost mărite cu 4%

Greva profesorilor în imagini. Vineri, sindicatele se întâlnesc cu premierul Ciucă

 Sorin Cîmpeanu: Unde este „tăierea” numărului de beneficiari ai burselor de merit?

Raed Arafat, despre lipsa testelor din școli: Doi furnizori au cerut un preț de 3 ori mai mare

Consiliul Elevilor, despre lipsa testele de salivă: Denotă o totală lipsă de mobilizare din partea autorităţilor

Ce s-a întâmplat cu testele elevilor | Explicațiile Departamentului pentru Situații de Urgență

Articolul precedentAcuzații grave de bullying la un liceu din București
Articolul următorVIDEO Sorin Cîmpeanu, despre situația școlilor: Rata de infectare nu mai este un criteriu nici în alte state